7 березня 2007 р.

„Відкритий простір” на тему „Народна школа для дорослих в сучасній сільській громаді”

Західноукраїнський ресурсний центр
Центр мирянського лідерства

17 березня 2007 року, Львів.
„Відкритий простір” на тему „Народна школа для дорослих в сучасній сільській громаді”

У сучасному українському суспільстві, де все більшого значення набувають навички управління інформацією та ефективна громадська взаємодія, сільські громади переважно залишаються аутсайдерами. Суттєво нижчий рівень доступу до інформаційних ресурсів спричиняється до суттєво нижчих стандартів життя у селі в порівнянні з містами.


Наслідками цього є маргіналізація та соціальне виключення сільських громад або міграція до урбаністичних осередків чи трудова еміграція за кордон. На нашу думку одним із підходів до виправлення ситуації може стати адаптація до українських умов і використання концепції та інструментів Навчання Протягом Життя («продовженого навчання», “lifelong learning”), що допоможе зробити сільські громади України більш конкурентоспроможними у сучасному суспільстві.

Виходячи із зазначених передумов і продовжуючи свою освітню діяльність, спрямовану на розвиток сільських громад Західної України, Західноукраїнський ресурсний центр запрошує вас до співпраці у новому проекті «Галицька Народна Школа для дорослих як середовище для громадянської освіти у сільській місцевості»


Проект ґрунтується на європейській та українській традиціях навчання дорослих, які підкріплено сучасними методиками та міжнародним партнерством. Варто згадати, що автором концепції народних шкіл був данський священник і громадський діяч Миколай Фридерик Северин Ґрундтвіґ (1783 – 1872). У 1842 році в Німеччині відкрився перший Народний університет у м. Реденсбург, а згодом система «продовженої освіти» стала невід’ємним елементом системи суспільного розвитку в Європі. Народні школи, які створювались з власної ініціативи місцевих громад, ставали джерелами знань та інформації про економічні та суспільні зміни, так необхідних в період переходу суспільства від тоталітарної системи до демократії і ринкової економіки. Народні школи, які базувались на концепції Ґрундтвіґа, окрім приміщень для навчання мали ще й своєрідні інтернати, де мешкали дорослі учні і проводили час разом зі своїми вчителями. За посередництвом бесід, дискусій, лекцій вони дізнавались більше про себе, суспільні стосунки, культуру, економіку, знайомились з новими технологіями.


В кінці ХІХ – на поч. ХХ ст. просвітництвом у форматі народних шкіл для дорослих займалися українські товариства «Сільський господар» і «Просвіта», відомі приклади освіти, організованої у формі шкіл для дорослих у сільських громадах Галичини, Буковини та Волині. Сьогодні ніхто не зможе заперечити того величезного позитивного впливу цих організацій на свідомість, громадянську позицію і економічний стан цілих поколінь українських селян. Успішні приклади діяльності громадських об`єднань, народних театрів, спортивних організацій, кооперативів значною мірою завдячують різним формам навчання, як правило у дорослому віці, які їхні члени, учасники, симпатики пройшли завдяки участи у «Просвіті» чи «Сільському господареві». Ми не можемо констатувати, що навчання дорослих в нашому краї організовувалось тільки на зразок данських народних шкіл, однак відомо, що в 20-х роках ХХ ст. було видано в українському перекладі одну з праць Ґрундтвіґа, яка описувала принципи створення народної школи в сільській місцевості.


Сучасна обов`язкова середня чи навіть вища освіта не є «дожиттєвою гарантією» зарадности і конкурентноздатності дорослої людини особливо зважаючи на стрімкі темпи розвитку технологій і прогресуючі екологічні проблеми. Міжнародні організації, зокрема UNESCO всіляко заохочують людство до продовження навчання в дорослому віці у різних формах, у світі популяризується концепція «Навчання впродовж життя» (англійською “lifelong learning”), щороку на всесвітньому рівні проводяться «Тижні загального навчання». Якщо ж повернутись до народних шкіл для дорослих, то вони і надалі успішно функціонують навіть в таких високорозвинутих європейських країнах як Швеція, Німеччина, Данія, Словенія, а також в сусідніх Польщі та Угорщині.

Західноукраїнський ресурсний центр вважає, що навчання дорослих в Україні і зокрема у формі народних шкіл є історично обґрунтованим і актуальним сьогодні. На нашу думку навчання впродовж життя буде сприяти суспільному прогресові і підвищення якости життя кожної людини. Орієнтація нашого проекту на сільські громади Галичини зумовлене нашим багаторічним досвідом роботи в цьому середовищі і переконаністю в необхідності забезпечити належні умови і можливості для навчання і отримання інформації дорослими в сільській місцевості.

На теперішньому етапі у рамках пропонованого до уваги проекту буде забезпечено дослідження навчальних потреб дорослих сільських мешканців, розробку моделі Галицької народної школи, розробку та адаптацію навчально-методичних матеріалів для навчання дорослих, а також обмін досвідом міжнародних експертів та зацікавлених громадських активістів.


Мета проекту: Розробка моделі Народної школи для дорослих в Галичині через розвиток неформальної мережі цих освітніх осередків задля протидії соціальному виключенню у сільських громадах України.


Завдання проекту:
* Дослідити навчальні потреби дорослих сільських мешканців;
* Заохотити до навчання сільських мешканців у дорослому віці;
* Використати європейський досвід навчання дорослих для підготовки місцевих спеціалістів у галузі навчання дорослих в Україні,
* Адаптувати до українських умов кращі світові освітні практики у розвитку сільських народних шкіл;
* Розробити програмну та організаційну концепцію народної школи на Заході України.

Логіка виконання проекту передбачає наступні кроки реалізації проекту: 1) відбір зацікавлених громад у західному регіоні України, 2) створення спільних робочих груп з експертів та громадських активістів, 3) проведення методичної зустрічі міжнародних експертів, 4) проведення семінару з розробки навчальних курсів за участі експертів та громадських активістів, 5) польовий супровід (супервізія) навчального процесу в Україні, 6) публікація методичних матеріалів, статей та інформаційних повідомлень проекту, 7) пілотні майстерні з підвищення кваліфікації учасників (громадських активістів) та 8) заключна конференція з поширення досвіду та знань проекту.


Що стосується методик дослідного та освітнього процесу, плануємо використовувати методики: дослідження шляхом участі, експертне дослідження, пілотні тренінги у громадах, польовий супровід зовнішніх тренерів, майстерня з обміну досвідом, творчий пошук, аналіз та синтез знань.


Ми очікуємо, що проект започаткує нові життєздатні організаційні структури на громадській основі, які будуть займатися освітою для дорослих сільських мешканців у громадах західного регіону України, а також створить навчально-методичну базу для проведення такого навчання.


Станом на сьогодні ЗУРЦ займається пошуком джерел фінансування проекту і проводить консультації з усіма зацікавленими у його реалізації інституціями. Часові рамки проекту є відкритими.

Завдання нашого відкритого простору окреслюємо як напрацювання базового матеріалу, який стане основою для реалізації згаданого вище проекту. Надзвичайно корисними будуть ідеї , пропозиції, коментарі, які стосуються:

* змістовного наповнення навчальних курсів для сучасної народної школи;
* можливих джерел фінансування народної школи;
* структуру і юридичний статус народної школи;
* способів мотивації потенційних слухачів народної школи;
* взаємодії народної школи з місцевим самоврядуванням і освітніми установами;
* інших аспектів функціонування народної школи в cучасній сільській громаді.

Від вашої зацікавленої , продуктивної і, насамперед, творчої участі у відкритому просторі залежить форма, зміст і якість майбутньої Галицької Народної Школи.

Чекаємо на вас 17.03.2007 о 10 год. за адресою вул.Свєнціцького, 17, Український Католицький Університет


Плануємо завершити нашу роботу до 16 год.

За додатковою інформацією просимо звертатись до Левка Довгана писати на levko33(at)hotmail.com

2 відгуків:

Львівська Тренінгова Група сказав...

У ЛЬВОВІ ВІДБУВСЯ ВІДКРИТИЙ ПРОСТІР – ОБГОВОРЕННЯ РОЗВИТКУ НАРОДНИХ ШКІЛ ДЛЯ ДОРОСЛИХ В УКРАЇНІ
17 березня 2007 р., м. Львів. У приміщенні Українського Католицького Університету відбулася зістріч на тему “Народна школа для дорослих у Західному регіоні України”.
Організатором зустрічі, яка відбулася у форматі Відкритого Простору, виступили Західноукраїнський ресурсний центр та Центр Мирянського Лідерства УКУ, які запросили до обговорення керівників сільських рад провідних громад заходу України, спеціалістів з просвіти та навчання дорослих, молодіжні НДО та інші організації. Учасники мали можливість використати цей формат вільного творчого обговорення та генерації ідей для визначення організаційних та ідеологічних засад роботи Народних Шкіл для Дорослих у Західному регіоні України.

“Цей семінар нам дійсно вдався, причому як методологічно, так і змістовно”, - каже Ірина Галайко, координатор відділу досліджень ЗУРЦ. – “Ми отримали справжню картину потреб громад регіону в питанні організації народних щкіл для дорослих. У найближчому майбутньому ми плануємо працювати над проектом створення мережі таких шкіл, шляхом адаптації європейської концепції “Навчання протягом життя” до українських умов.”

Зацікавлені громади у Західному регіоні України запрошуються до співпраці.

Контакти:

Левко Довган
Ірина Галайко
ЗУРЦ
тел. 8 (0322) 97-66-24
levko33@hotmail.com
http://www.zurc.org/?id=218&action=5

Львівська Тренінгова Група сказав...

http://picasaweb.google.com/lvivtraingroup/NarodnaShkola